باشگاه مشتریان

 
              
​​​​​​​
در سال‌های اخیر، رقابت بر سر جذب مشتری و حفظ مشتریان فعلی سبب شده است تا صاحبان مشاغل، راهکارهای مختلفی را در بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتریان خود بکارگیرند.
راه اندازی باشگاه مشتریان روشی جهت برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان یک سازمان، مجموعه یا شرکت است تا افراد به ادامه‌ی روند خرید و استفاده از خدمات و محصولات ترغیب شوند.
​​​​​​​اول به این دلیل که جذب مشتریان جدید، روندی پر هزینه خواهد بود. واقعیت این است که در دنیای رقابتی امروز، بدست آوردن مشتری جدید تا زمانی که منجر به خرید نشود، می‌تواند برای یک سازمان هزینه‌های متفاوتی دربر داشته باشد.
دلیل دوم این است که وجود مشتریان فعلی و بکارگیری راهکاری جهت استمرار خرید آنها، سودآوری بیشتری خواهد داشت و به نفع سازمان می‌باشد.
لذا مهمترین خط مشی بسیاری از مشاغل، مشتری مداری می‌باشد که مورد توجه مدیران قرار گرفته است. مشتری مداری، حفظ مشتریان فعلی و ایجاد وفاداری در آنها، بهترین تبلیغ برای معرفی خدمات و محصولات هر سازمان است.
 
​​​​​​​

معرفی

نرم افزار باشگاه مشتریان سپهر،  یک داشبورد و پنل کاربری به هر مشتری اختصاص میدهد تا مشتری ضمن رصد دقیق فعالیتها و امتیازات کسب شده خود در مسیر رشد و تعالی گام بردارد و با افزایش فعالیتهای خود پله های باشگاه مشتریان را بپیماید.
اولین و مهم ترین مرحله در فرآیند مدیریت باشگاه مشتریان برنامه ریزی و جمع آوری اطلاعات از عادت های خرید مشتریان فعلی است. طبق قانون ۸۰ -۲۰ ، ۲۰ درصد از مشتریان ۸۰ درصد درآمد شما را تشکیل می دهند. پس از شناخت مخاطب و مشتریان کسب و کار لازم است برنامه مناسبی جهت رفع نیاز آنها طراحی و اجرا شود.
مشتریان باید از وجود سیستم و ارزش ها و مزایای آن آگاهی داشته باشند لذا باید تمام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را برای معرفی و شناخت جامع تر این باشگاه به کار بست و مزیت های سیستم را به صورت شفاف تشریح کرد.
​​​​​​​

 

اهداف

​​​​​​​باشگاه مخاطبان اهداف مختلفی را  پوشش می دهد که برخی از آنها عبارتند از:
  1. ساماندهی جامعه مخاطبان سازمان اعم از مشتریان، کارمندان، شرکای تجاری و سهامداران
  2. ایجاد ارتباط مستمر و مفید با مشتریان و مخاطبان
  3. مدیریت ارتباط دو طرفه با مشتریان و ایجاد تعاملات برد، برد
  4. تبیین جایگاه مشتری در سازمان و به اشتراک گذاری این جایگاه با مشتری
  5. افزایش روحیه همکاری میان همکاران، مشتریان و شرکای تجاری سازمان
  6. تکریم و ارائه پاداش و جوایز به مسببان پیشرفت سازمان
  7. سهیم شدن همه مخاطبان سازمان در رشد و تعالی سازمان

جامعه هدف

باشگاه مخاطبان می تواند در کلیه سازمانها، مشاغل و اصناف ارائه دهنده خدمات و کالاهای مصرفی مورد استفاده قرارگیرد. برخی از این سازمانها و اصناف که جامعه استفاده کنندگان باشگاه مخاطبان را تشکیل می دهند عبارتند از:
  1. بانکها و موسسات پولی و اعتباری
  2. تلفن همراه و شرکتهای مخابرات
  3. شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت و ADSL
  4. فروشگاههای بزرگ
  5. هتل ها و مراکز اقامتی
  6. برندهای پوشاک
  7. برندهای کیف و کفش
  8. رستورانها،  فست فودها و کافی شاپ ها
  9. تورهای گردشگری
  10. سینماها و تئاترها
  11. شرکتهای هواپیمایی و دیگر اصناف ارائه دهنده کالاها و خدمات مصرفی

مخاطبان

باشگاه مخاطبان می تواند برای 4 دسته از مخاطبان یک سازمان مورد استفاده قرارگیرد:
  1. مشتریان: مشتریان مهمترین دسته از مخاطبان سازمان هستند که حیات سازمان را تضمین می کنند. باشگاه مخاطبان کلیه ساز و کارهای ارتباطی میان مشتری و سازمان را مکانیزه کرده و ارزش گذاری می کند. هر چند سیستم های سنتی مدیریت ارتباط با مشتری نیز در خصوص ارتباطات نوین با مشتری خدمات گسترده ای ارائه می نمایند. لیکن مشتری هیچ گاه از میزان اهمیت خود و دلیل آن مطلع نمی شود. از این رو باشگاه مخاطبان را با این ویژگی منحصر به فرد که میتواند ارزش واقعی مشتری را به خود وی نیز اعلام کند می توان نسل جدید سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری نامید.
  2. کارکنان: سرمایه های اصلی هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان هستند. با پیاده سازی باشگاه مخاطبان با رویکرد کارکنان، جایگاه کارکنان سازمان در نزد مدیران سازمان مسئله ای شفاف و روشن برای هر فرد خواهد شد. افراد و نیروهای سازمان بر اساس موقعیت شغلی، سابقه کاری، تخصص و مهارت فردی و ویژگیهای خانوادگی از امکانات  و مزایای سازمان بهره مند خواهند شد.
  3. شرکای تجاری و نمایندگان: رابطه سازمان با نمایندگان و شرکای تجاری نیز می تواند از طریق باشگاه مخاطبان مکانیزه گردد. در این روش نمایندگان فروش سازمان همواره سعی بر فروش بیشتر و کسب رتبه بالاتر خواهند داشت.
  4. سهامداران: سهامداران سازمان می توانند در باشگاه مخاطبان سازمان بر ساز و کار ارتباطی خود با سازمان نظارت داشته باشند

امکانات عمومی باشگاه

​​از جمله امکانات باشگاه مشتریان عبارتند از:
​​​​​​​
ـ تبدیل تراکنش به امتیاز و ثبت امتیاز به صورت روزانه با اجرای کمپین
ـ امکان ثبت و ویرایش فرمول برای محاسبه امتیاز (کمپین)
ـ امکان تعریف جوایز برای کاربران در سطوح کاربری مختلف
ـ امکان انتخاب جایزه بر اساس نیاز کاربر
ـ شرکت در مسابقات و کسب امتیاز
ـ تعریف  و مدیریت دوره های آموزشی و امکان ثبت نام و شرکت  در دوره به صورت دانلود فایل های دوره
ـ امکان تعریف امتیازات عمومی نظیر ورود، تولد و ....
ـ‌ امکان تعریف کارت هدیه قابل استفاده در فروشگاه های اینترنتی مشهور مانند دیجی کالا و انتخاب توسط کاربر
ـ خرید بسته های اعتباری
​ـ امتیاز ورود و روز تولد فرد و سالروز تاسیس
ـ امتیاز به معرف و اعلام کننده معرف
ـ ثبت درخواست واریز وجه
ـ گزارش امتیازات و تراز ریالی
ـ گزارش اعتبارات دریافتی
ـ گزارش کلاس های ثبت نامی ​​​​​​​
​​​​​​​​
​​​​​​​